V. 39-40

Hej!

Under veckan som gått har det i olika former samtalats kring demokrati i vardagen, värdegrund och likabehandlingsplan. Bra och viktiga samtal! Veckans kompis-uppdraget har fortsatt och allt fler har fått tillräckliga ledtrådar av snälla klasskompisar för att kunna gissa sin hemliga kompis.

I slutet av v. 39 delade vi ut ett informationsblad. På baksidan finns en förfrågan om vem/vilka som kan ta på sig att vara skolrådsrepresentanter (Klämmanrådet) från klassen. Fundera på det och återkom så snart som möjligt.

Veckan som kommer består bara av tre skoldagar för eleverna i och med studiedagar torsdag-fredag.

Idag, fredag, önskade vi Agnes lycka till på sin nya skola. Amandus, som också började på en ny skola den här terminen, var och hälsade på härom veckan och lyckönskades även han av klassen.

Välkomna till föräldramötet på måndag, kul att vi blir så många! Vi träffas i matsalen.

Kommande veckas arbete, v. 40:

SV: vi fortsätter och gör klart arbetet från föregående vecka (v. 39 – se tidigare blogginlägg). Under veckan kan en del elever behöva ta hem arbete med t.ex. Språkskrinet för att bli klara med uppgifter vi arbetat med en tid. Jag kommer förstås att prata med berörda om det och följer även upp detta sedan.

Nya ord – träna stavning till måndag v. 41:

1) cykla

2) gjort

3) kanske

4) sagt

5) ändra

6) direkt

7) hade

8) kom

9) säga

10) öppna

SO: Vi fortsätter och gör klart arbetet från föregående vecka (v. 39 – se tidigare blogginlägg). Veckans Grej of the day (v. 39) var Amazonfloden och även lite om Amazonas regnskog. Vi såg avslutningsvis en snutt av en film med engelskt tal med spännande bilder på djur- och växtliv, på youtube. Eftersom flera var sugna på att se mer kommer här länken till filmen https://www.youtube.com/watch?v=Or55cKUj8mk (hoppas det funkar, återkom om inte).

NO: arbetet med allemansrätten avslutas.

MA: eleverna har gjort diagnosen tillhörande kapitel 2. De flesta har hunnit färdigt och det jag har rättat ser jättebra ut. Jättekul att se! Det som behöver övas på är att automatisera huvudräkningen, tal upp till 20 och multiplikationstabellerna. Använd er gärna av skolplus.se (se länk). Vi forsätter nästa vecka med att eleverna ska testa att inreda ett rum utefter en bestämd budget. De får välja vad de ska köpa in från IKEA.

ENG: nästa vecka kommer eleverna att få läsa en beskrivande text om ett rum, eleverna ska därefter få försöka beskriva sitt eller ett påhittat rum utifrån textbook, s. 16-17 om ni vill kolla hemma. Läxan är fortfarande lite grammatik. Denna gången arbetar vi med have/has:

I have

You have

He has

She has

It has

We have

You have

They have

 

Trevlig helg! /Linda, Emma och Martina

 

 

 



Leave a Reply