v.36-v.37

Hejsan!

Veckorna springer iväg och såväl tiden. Här kommer ny information om vecka 37. Förövrigt så har veckan varit bra, bland annat så gick engelskaförhöret jättebra!

V.37 kommer slöjden att börja och det infaller på måndagar. Båda grupperna samlas i klassrummet på måndagmorgon. Därefter beger sig röd grupp till slöjden och den blå gruppen har slöjd efter 10-rasten.

Vi har bestämt datum för klassmöte för vårdnadshavare den 28 september, klockan 18.00-19.30. Vi återkommer mer om dagordning kring mötet.

Vi har börjat arbeta med värdegrundsarbete som jag skrivit om tidigare. Eleverna får möjlighet till diskussion om vissa ”oskrivna” regler. Det kommer vi fortsätta arbeta vidare med, främst under fredagar.

Nedan kommer information om de olika ämnena.

SO: vi avslutar arbetet med kartan genom en tillbakablick på den pedagogiska planering vi gick igenom med eleverna inledningsvis. Vi repeterar vissa uppgifter och ”geografiord” så som: karta, atlas, förminskning, jordklot, halvklot, pol, Nordpolen, Sydpolen, väderstreck, ekvatorn, kompass, karttecken, skala, gradnät, längdgrader, breddgrader. Vi jämför topografiska och tematiska kartor (skillnader).

SV: I SV/SO samkör vi arbete med vänskap och kamratskap samt demokratiska processer (klassråd, elevråd – aktivt delta och uttrycka åsikter). Vi jobbar vidare med berättade texter och repeterar grundläggande skrivregler (t.ex. när det ska vara stor bokstav). Nya ord för veckan – eleverna tränar på de ord de inte är säkra på (stavning). Alltså läxa måndag 7/9 till måndag.

  • doktor
  • lugnt
  • undra
  • fastna
  • honom
  • meddela
  • verkligen
  • anledning
  • förrän
  • igen

Engelska: Vi arbetar vidare med textbook och olika texter. Lyssnar, översätter och talar. Elevernas läxförhör gick SUPERBRA!!! Ny läxa till onsdag 9/9.

writes – skriver
What is your name? – vad heter du?
Where are you from? – Var kommer du ifrån?
from – från
where – var
Town -stad
favourite – favorit
especially – speciellt
How old are you? – hur gammal är du?
homework – läxa

Det finns en tillhörande text på sida 10-11 i textbook, jag har bett eleverna ta med boken hem. Eleverna ska kunna uttala, skriva och använda glosorna i en mening.

Matte: Vi har avslutat första kapitlet och ska nu börja med kapitel 2 som handlar om addition och subtraktion. Det mesta känner eleverna igen och behöver endast repetera, vissa delar är lite svårare. Eleverna har också som uppgift att försöka öva på 4:ans och 5:ans multiplikationstabeller under kommande vecka.

NO: Eleverna arbetar vidare med att skriva en faktatext och övar på informationshanteringsförmågan. OM vädret tillåter kan det bli en tripp till skogen nästa vecka på någon NO-lektion för att undersöka myror.

Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning /Martina, Emma och Linda



Leave a Reply